Mack

In hoeverre is het onderwijs van nu afgestemd op de tijd van nu? Het project “Kinderen van het onderwijs” schijnt licht op de zwakke plekken van het ‘cookie cutter’ schoolsysteem. De portretten en de verhalen geven kinderen die vastlopen in het schoolsysteem een stem en maken de urgentie voelbaar.

“De basisschool vond ik heftig. Ik had een juf die het probeerde aardig te zeggen, maar haar toon en de manier hoe ze het zei klonk of dat ik niets kon.

Ik zat eerst op een middelbare school welke heel prestatie gericht is, dat vind ik niet leuk. De school waar ik nu op zit gaat meer over hoe je het leven moet leven.

Soms krijg ik een heel naar gevoel in mijn buik. Alsof de stress en de zenuwen tien x zoveel erger worden. Hoe dat komt weet ik niet.

Een keer had ik zoveel stress had voor mijn spreekbeurt dat ik een bloedneus kreeg tijdens mijn spreekbeurt.

Hoe ik me wil voelen? Blij, gelukkig, geen problemen, want daar krijg stress van.

Mijn ideale school: je komt binnen en het is een hele, hele grote school. Als je in het lokaal zit en je krijgt teveel prikkels en stress, dat je even weg kunt om bijvoorbeeld naar een ruimte met een grote klimwand, speeltoestellen of skatebaan te gaan. Of dat je lekker naar buiten kan, een bos waar je lekker in kunt lopen, waar je in bomen kunt klimmen, beestjes zoeken…

Mijn droom is om… tsja… om de wereld rond te zeilen in mijn eigen zeilboot. Ik woon liefst in de natuur, zonder mensen om mij heen, want die willen zoveel van mij. 

‘Er was eens een knul op het water

Die is niet zo bezig met later

Een erg vrije geest

Altijd al geweest

Bij hem geen overbodig gesnater’

Geschreven door een juf die Mack zag, ter gelegenheid van zijn afscheid in groep 8

Met zijn bijna 6 jaar stapte Mack in Nederland groep 3 binnen. We woonde hier net een paar dagen. Taalachterstand en het wennen in Nederland was geen onderwerp, wel zijn niveau. Er werd veel van hem verwacht en de prestatiedruk bracht hem in totale paniek. We zagen hem met de dag ongelukkiger worden.

Op een gegeven moment stond hij van gekheid tegen mij aan te schreeuwen, gillen, te schoppen en slaan. Ik heb hem stevig vastgepakt en ben met hem op de grond gaan liggen. Aangemoedigd alles eruit te gooien, zo hard gillen als hij kon!

Deze hele periode is een grote waas voor hem. Het enige wat hij er nog van weet, is dat ik elke schooldag buiten moest zwaaien en hem hartjes met kusjes toe blies.

Op zijn verzoek lieten we hem in groep 4 van basisschool veranderen. De laatste twee jaar heeft hij moeten aanhoren wat er allemaal niet goed was aan hem, met als gevolg hij eind groep 7 op uit stond. Wat we ook probeerde, hij ging niet meer aan. Na vele gesprekken met de school zei hij aan het begin van groep 8 ‘Mam, het is goed zo. Je hebt je best gedaan. Ik hou het nog wel een jaartje vol hier’.

Mack is vorig schooljaar van middelbare school veranderd, omdat grensoverschrijdend gedrag werd weggepoets met zijn slechte resultaten. Nu zit hij op een VMBO-school waar ze de kinderen zien, de docenten dichtbij ze staan en het welzijn van de scholier voorop staat. 

Het valt mij op dat basis- en middelbare scholen het ‘probleem’ doorgaans bij het kind neerleggen. ‘Uw kind heeft hele erge faalangst, daar moet hij/zij écht iets aan doen. Tot ziens!’ of ‘Uw kind heeft een leerachterstand, daar moet hij/zij écht harder aan werken. Succes ermee!’.

Inmiddels weten we dat Mack een Beelddenker is en heeft hij zijn faalangst aardig onder controle. Uitleggen hoe het brein werkt en handelt, kan zoveel inzichten geven en kinderen laten groeien in hun eigen ontwikkeling.

Het onderwijssysteem is ingesteld op taaldenkers, terwijl er genoeg beelddenkers zijn. Ik hoop met mijn Beelddenktrainingen steeds meer scholen te bereiken. Wanneer ik een training geef aan een nieuwe groep scholieren, breken na enkele minuten hun gezichten open en komt er een grote glimlach tevoorschijn. Ineens zien ze geen lappen met tekst meer. Ze maken het tijdens deze training helder voor zichzelf, waardoor er zomaar onverwachte motivatie kan optreden. Mack is lief, talentvol, geïnteresseerd, empathisch, één met de natuur en de natuur met hem, gevoelig, filosofisch, sociaal, vindingrijk, wijs, goed in sport, puur en oprecht. Hij komt er wel op zijn eigen plezierige tempo en manier.

Plaats een reactie